Service och reparation

Om du bor långt från din närmaste auktoriserade återförsäljare för TAG Heuer, Ebel eller Omega så är det kanske inte så enkelt för dig att bara ta med dig din klocka till dem när du behöver hjälp.

Du är därför även välkommen att skicka din klocka direkt till oss för service eller reparation, våra skickliga urmakare är redo att hjälpa dig här på Skövde Urteknik. Använd dig då gärna av formuläret du hittar längst ner på sidan under rubriken ”Skicka ditt ur” så att vi har dina kontaktuppgifter och en bra felbeskrivning att utgå ifrån. Det är viktigt att du packar klockan väl så att den klarar eventuellt hårdhänt hantering under transporten. Vi ser gärna att du inte använder dig av originalasken. Du ansvarar själv för sändningen till oss, men vi tar hand om retursändningen.

Vi har tyvärr inte någon prislista då vi alltid bedömer varje ur individuellt och gör ett kostnadsförslag specifikt för de service- eller reparationsbehov det har. Vi påbörjar aldrig någon åtgärd utan att du har godkänt kostnaden i förväg. Om du har några frågor eller funderingar om detta så får du gärna ringa oss på 0500-48 25 60 eller maila till urteknik(at)telia.com.

 

Underhållservice

Detta kallas även för täthetsservice.
Efter hand som tiden går så torkar plast och gummi i klockans packningar och vattentätheten förloras.
För att upprätthålla tätheten så måste man byta ut dem med jämna mellanrum, de flesta tillverkare rekommenderar att man gör det ungefär vartannat år.
Vid en underhållsservice kontrollerar vi klockans funktion, byter batteri om det är en kvartsklocka eller oljar gångpartiet på en mekanisk klocka. Vi demonterar boetten och rengör den i ultraljudsbad tillsammans med länk eller lås. Sedan monterar vi ihop den igen med nya fräscha packningar.
Till sist testas klockans täthet i en speciell apparat för att vara säkra på att den återigen uppfyller tillverkarens krav på vattentäthet.

 

Total översyn

Detta kallas också för fullservice.
Tidens tand verkar inte bara på packningarna som håller din klocka tät utan även på oljorna i mekanismen inuti den.
Därför behöver den ibland tvättas bort och ersättas med ny olja.
Vid en total översyn så demonteras verket av våra skickliga urmakare och rengörs i speciella rengöringsmaskiner. Alla delar kontrolleras efter slitage och skador, och byts ut mot nya om det behövs. Sedan monteras verket ihop igen, med nya oljor. Vi kontrollerar att det fungerar normalt och att det uppfyller tillverkarens krav på klockans gångsäkerhet.
Boetten demonteras, precis som vid en underhållsservice, men nu förnyar vi även ytan, genom att polera eller satinera. Vårt mål är alltid att återställa din klocka så nära nyskick som det är möjligt, men större skador kommer alltid att finnas kvar.
Vi kan därför ibland även föreslå att en detalj byts ut om vi bedömer att den inte går att återställa till ett tillfredsställande skick.

Så här stor skillnad kan polering göra vid en service.

 

Vi använder oss alltid av originaldelar för respektive märke.

Om du vill skicka ditt ur till oss vill vi gärna att du använder dig av vårt formulär som du hittar nedan och bifogar det med klockan. I formuläret finns även en instruktion för hur du skickar och till vilken adress.
Du ansvarar själv för paketet när det är på väg till oss.